L.O.V.E

♥ Perjalanan Hati ♥

♥ Perjalanan Hati ♥

Sayang Tak Terucap...

Sayang Tak Terucap...
Sayang yang tak mampu diucapkan dengan apa2 perkataan mahupun dalam bahasa apa pun..

KiSaH AkU, DiA & KitA SeMuA....

KiSaH AkU, DiA & KitA SeMuA....
Seandainya kita tidak mampu untuk mengutuskan secebis kesenangan kepada orang lain, berusahalah supaya kita tidak mengirimkan walau sezarah kesusahan kepada orang lain.

Wednesday, November 17, 2010

Jika Kita Tidak Diperlukan...

Tidak semua yang kita sukai akan kita perolehi. Itu hakikat kehidupan.Tanpa izin ALLAH, segala yang kita inginkan tak mungkin dapat kita miliki.

Setelah mendapat gambaran bahawa kita tidak diperlukan, Maka pergilah dari situ. Cubalah tuah kita dengan orang lain pula. Usah terus diburu orang yang jelas mengatakan;

"Saya tidak perlukan awak dalam hidup saya."

Usah kecewa sangat dengan hal semacam itu. Tidak semua yang kita sangkakan baik sebenar2nya baik untuk kita. Banyak juga buruk tetapi rupa2nya amat baik untuk kita.

Kita tidak mendapat dia hari ini & menyangka itu buruk sekali...

Tidak!..

Jangan silap...Mungkin itu amat baik untuk kita kerana ia membuka peluang bagi kita untuk mendapat yang lebih baik lagi.

Andainya kita terhenti di situ, peluang untuk mendapat yang lebih baik telah tertutup. Tidakkah itu sesuatu yang merugikan?

Kita selalu 'memaksa' TUHAN memperkenankan semua yang kita hajati. Hingga kalau kita tak dapat kita akan marah, merajuk dan menyalah2kan takdir.

Tetapi,

Apakah kita tahu apa akan jadi pada hari muka?

Apakah kita tahu dia yang kita buru sebegini dasyat pasti memberikan kebahagiaan kepada kita?

Tiada siapa mengetahuinya.

Malah,

Mungkin orang yang amat2 kita dambakan itu rupa2nya memberikan kita banyak masalah. Tidak sedikit orang yang berjuang bermati2an untuk mendapatkan seseorang, kemudian setelah mendapatkannya terpaksa berjuang bermati2an pula hidup dengan 1001 keburukan2nya.

Maka itu, jika kita rasa sudah tak diperlukan oleh se2orang, bawalah diri. Pergilah dari situ dan binalah hidup baru. Jelas, Dia bukan terbaik untuk kita. Orang yang sedia melukakan hati kita, tidak mungkin dia akan akan turut sayangkan kita sebagaimana kita sayangkan dia.

Mungkin kita sengaja dipertemukan dengan insan yang salah supaya nanti apabila kita bertemu dengan insan yang betul, kita akan lebih menghargai pertemuan itu.

Apa juga di sekeliling kita tidak menjanjikan kebahagiaan buat kita. Yang kita sangkakan membahagiakan itu juga datang bersama masalah.

Kereta baru itu nikmat tapi kita juga dibebani masalah hutang yang banyak.

Dapat berkahwin dengan orang cantik/ handsome itu membanggakan, tapi kita juga dibebani cemburu.

Pendek kata, kesemua yang berada di sekeliling kita bukanlah teras untuk merasa bahagia tetapi yang dikatakan bahagia itu berada dalam diri kita sendiri.

Selamat berasa bahagia..hati ♥

Petikan dari :


(Bab 61 : Usah terlalu gilakan seseorang)


No comments:

Post a Comment